logo

Witamina C


Witamina C (kwas L-askorbinowy) to witamina rozpuszczalna w wodzie, niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jest bardzo nietrwała, stale zużywana i niemagazynowana w organizmie, stąd konieczność jej codziennego uzupełniania. Osoby mające problem z nadciśnieniem czy będące na diecie niskosodowej muszą pamiętać, że witamina C w postaci askorbinianu sodu na 1000 mg dostarcza 111 mg sodu. (8)

Działanie witaminy C
Witamina C bierze udział w wielu procesach zachodzących w ludzkim organizmie. 
Wpływ na odporność

Wit. C często stosuje się w profilaktycznie i w trakcie osłabienia odporności. Witamina ta zwiększa bowiem aktywność białych krwinek oraz interferonu, dzięki czemu pomaga w prawidłowym działaniu układu odpornościowego. (1,3,6,8)

Właściwości antyoksydacyjne
Witamina C jest silnym przeciwutleniaczem i przyczynia się do ochrony komórek przed stresem oksydacyjnym. "Współdziałając" z witaminą E zabezpiecza układ krążenia przed wolnymi rodnikami. Poza tym przyczynia się do neutralizacji szkodliwych nitrozoamin, powstających w potrawach poddawanych działaniu wysokiej temperatury. (1,3,7)

Wit. C a kolagen (skóra, włosy, układ krwionośny) i metabolizm tłuszczów
Wiele ważnych funkcji witaminy C w organizmie wynika z jej udziału w syntezie kolagenu – głównego białka tkanki łącznej, odpowiadającego za elastyczność skóry, dziąseł, chrząstki stawowej, ścięgien czy naczyń krwionośnych. Witamina C jest więc istotna m.in. dla dobrej kondycji skóry, zachowania sprawnych stawów oraz zabezpieczenia tętnic i żył przed niekorzystnymi zmianami. (1,2,6)

Witamina C wspomaga również wchłanianie żelaza i wykorzystanie kwasu foliowego, które są niezbędne w procesie tworzenia czerwonych krwinek. Jej regulacyjne działanie przejawia się również udziałem w metabolizmie tłuszczów, cholesterolu i kwasów żółciowych, a także w biosyntezie hormonów kory nadnercza. (1,2,4,6)

Dawkowanie wit. C
Coraz częściej wskazuje się na fakt, że zalecana dawka spożycia (80 mg) może być niewystarczająca dla zachowania sprawności wszystkich procesów, w których witamina C bierze udział. Wielkość ta nie uwzględnia bowiem czynników takich jak np. choroba, stres, przemęczenie, długotrwały wysiłek fizyczny, palenie papierosów, zanieczyszczenie środowiska, zaburzenia czynności jelit, itp. Dlatego też zapotrzebowanie na witaminę C u większości osób może być znacznie większe. (5) 

Witamina C - podsumowanie: 
- wspomaga produkcję kolagenu w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania naczyń krwionośnych, kości, chrząstki, dziąseł, zębów i skóry
- przyczynia się do utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego
- pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego i utrzymaniu prawidłowych funkcji psychologicznych
- pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego, również w trakcie intensywnych ćwiczeń fizycznych i po nich
- pomaga w ochronie komórek przed stresem oksydacyjnym
- przyczynia się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia
- pomaga w regeneracji zredukowanej formy witaminy E
- zwiększa przyswajanie żelaza

Źródła:
1. Gawęcki J. red.: Witaminy. Wydawnictwo AR w Poznaniu, 2002;
2. Gawęcki J., Hryniewiecki L. red.: Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu. PWN, 2008;
3. Konopacka M. Rola witaminy C w uszkodzeniach oksydacyjnych. „Postępy Higieny Medycyny Doświadczalnej” 2004, nr 58;
4. Loria C, Klag M, Caulfield L, Whelton P.: Vitamin C status and mortality in US adults. Am J Clin Nutr. 2000, 72;
5. Jarosz M. red., praca zbiorowa Normy żywienia populacji polskiej, IŻŻ, 2012;
6. Kaliś K. Dwukierunkowe działanie witaminy C a degradacja i suplementacja. „Postępy Higieny Medycyny Doświadczalnej” 2015, 69;
7. Twardoch M. A.i wsp. Alergia a stres oksydacyjny. „Ann. Acad. Med. Siles” (online) 2016, 70;
8. http://lpi.oregonstate.edu/mic/vitamins/vitamin-C, dostęp dnia: 12.04.2017 r. 

-----------------------

Niniejszy materiał nie stanowi zaleceń dietetycznych lub lekarskich. Przed rozpoczęciem suplementacji diety zaleca się kontakt z lekarzem, farmaceutą lub dietetykiem. Przyjmowanie suplementów diety nie powinno zastępować zdrowego trybu życia oraz zróżnicowanej diety. Suplementy diety mają na celu uzupełnienie ewentualnych niedoborów w diecie, nie są produktami leczniczymi. Nie należy stosować produktów w przypadku uczulenia na którykolwiek ze składników. Nie należy stosować produktów w przypadku przyjmowania środków leczniczych. Jednoczesne ich przyjmowanie należy poprzedzić konsultacją z lekarzem lub farmaceutą. W przypadku wystąpienia działań niepożądanych należy natychmiast zrezygnować z zażywania produktu. Produkty nie mogą być stosowane przez kobiety w ciąży, matki karmiące i dzieci bez konsultacji lekarskiej. 

Informacje na temat substancji zawarte w Kompendium Wiedzy zostały przygotowane na zlecenie firmy ForMeds. ForMeds jest producentem suplementów diety, które mogą zawierać opisane substancje. Wybór prezentowanych składników jest wyborem subiektywnie przygotowanym przez ForMeds, mającym na celu m.in. wyjaśnienie czym są lub przybliżenie ich funkcji. Materiał został przygotowany zgodnie z najlepszą wiedzą, należytą starannością na podstawie źródeł naukowych. Jeśli nie znaleźli Państwo poszukiwanych informacji na temat innych substancji, prosimy o kontakt i przekazanie sugestii, które pozwolą wzbogacić niniejszy materiał. 

Opracowanie jest własnością firmy ForMeds. Kopiowanie lub rozpowszechnianie jest możliwe wyłącznie po otrzymaniu pisemnej zgody firmy ForMeds.