logo

Magnez


Magnez to składnik mineralny zaliczany do makroelementów (składniki, które stanowią nie mniej niż 0,01% masy ciała). Źródłem magnezu są m.in.: orzechy, kasza gryczana, produkty z pełnego ziarna pszenicy, proso, żyto, ryż brązowy, soja, avocado, kukurydza cukrowa, suszone figi, daktyle oraz krewetki.

Działanie magnezu
Jednym z najważniejszych obszarów działania magnezu są mięśnie. Przyczynia się on do ich prawidłowego funkcjonowania. Mechanizm tego działania polega na tym, że magnez oddziaływuje na neuroprzekaźniki w układzie nerwowym. Dodatkowo pomaga regulować poziom wapnia. W tym przypadku magnez jest potrzebny do rozkurczania mięśni, z kolei wapń ułatwia ich skurcz. (1,5)

Dzięki temu, że magnez wpływa na poziom wapnia, przyczynia się do utrzymania zdrowych kości i zębów. Może również zwiększać aktywność witaminy D, która ułatwia wchłanianie wapnia. 

Magnez jest szczególnie istotny w produkcji energii. Niedobór magnezu często towarzyszy ogólnemu zmęczeniu i znużeniu. Poza tym pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego oraz utrzymaniu prawidłowych funkcji psychologicznych. (5)

Magnez odgrywa również ważną rolę w metabolizmie węglowodanów oraz jest potrzebny do syntezy i wydzielania hormonu insuliny, który ułatwia metabolizm komórkowy glukozy we krwi. (1,2,5)

Badania potwierdzają, że niedobór magnezu może również poważnie zaburzyć równowagę hormonalną kobiet i wpłynąć na wystąpienie zespołu napięcia przedmiesiączkowego. (3)

W czasie ciąży i karmienia piersią zapotrzebowanie na magnez wzrasta dwukrotnie. Wynika to z potrzeb rosnącego płodu, łożyska oraz ze wzrostu masy ciała kobiety ciężarnej. Poprzez rozkurczanie mięśni gładkich tętnic magnez ułatwia ich rozszerzanie, pozwalając zwiększyć przepływ krwi i zmniejszyć ciśnienie wywierane na ścianki tętnic.

Porównanie biodostępności różnych form magnezu (cytrynian, chelat aminokwasowy, tlenek)
W badaniu przeprowadzonym prze Walker A.F., Marakis G., Christie S. i Byng M. porównano relatywną biodostępność trzech preparatów magnezowych: cytrynian, chelat aminokwasowy i tlenek. Badanie było randomizowane, prowadzone metodą podwójnej ślepej próby, kontrolowane za pomocą placebo w grupach równoległych. Próbki do badania pobierano 24 godziny po pierwszej suplementacji magnezu ("ostra" suplementacja) i po 60 dniach codziennego przyjmowania magnezu ("przewlekła" suplementacja). Wyniki pokazały, że suplementacja organicznych form magnezu (cytrynian i chelat aminokwasowy) wykazała większą absorpcję po 60 dniach niż tlenek magnezu (MgO), co oceniono na podstawie 24-godzinnego wydalania magnezu z moczem. Efekt ten można wyjaśnić lepszą rozpuszczalnością organicznych związków magnezu.
Cytrynian magnezu doprowadził do największego wzrostu stężenia magnezu w surowicy w porównaniu z innymi metodami, zarówno po ostrej jak i przewlekłej suplementacji. Suplementacja tlenkiem magnezu nie spowodowała żadnych różnic w porównaniu z placebo, co może być wywołane jego działaniem zwiększającym objętość stolca i perystaltykę jelit, wskutek czego zmniejszony zostaje pełen zakres wchłaniania.
W niniejszym badaniu stwierdzono, że cytrynian magnezu jest najlepiej przyswajalną formą magnezu.

Magnez:
- przyczynia się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia
- pomaga w utrzymaniu równowagi elektrolitowej
- przyczynia się do utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego
- pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego
- pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu mięśni
- pomaga w prawidłowej syntezie białka
- pomaga w utrzymaniu prawidłowych funkcji psychologicznych
- pomaga w utrzymaniu zdrowych kości
- pomaga w utrzymaniu zdrowych zębów
- odgrywa rolę w procesie podziału komórek

Źródła:
1. Brzozowska A. red.: Składniki mineralne w żywieniu człowieka, Wydawnictwo AR w Poznaniu 2002
2. Gawęcki J., Hryniewiecki L. red.: Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu. PWN, 2008
3. Wilson K., Brakoulias V. Magnesium intake and depression „Aust N Z J Psychiatry” 2009
4. Siener, Roswitha, Jahnen, Andrea, Hesse, Albrecht. Bioavailability of magnesium from different pharmaceutical formulations. „Urol Res”, 2011
5. Iotti S., Malucelli E. In vivo assessment of Mg2+ in human brain and skeletal muscle by 31P-MRS. „Magnes Res” 2008
6. Walker AF., Marakis G., Christie S., Byng M.: Mg citrate found more bioavailable than other Mg preparations in a randomised, double-blind study. "Magnesium Research" 16:183-191, 2003

-----------------------

Niniejszy materiał nie stanowi zaleceń dietetycznych lub lekarskich. Przed rozpoczęciem suplementacji diety zaleca się kontakt z lekarzem, farmaceutą lub dietetykiem. Przyjmowanie suplementów diety nie powinno zastępować zdrowego trybu życia oraz zróżnicowanej diety. Suplementy diety mają na celu uzupełnienie ewentualnych niedoborów w diecie, nie są produktami leczniczymi. Nie należy stosować produktów w przypadku uczulenia na którykolwiek ze składników. Nie należy stosować produktów w przypadku przyjmowania środków leczniczych. Jednoczesne ich przyjmowanie należy poprzedzić konsultacją z lekarzem lub farmaceutą. W przypadku wystąpienia działań niepożądanych należy natychmiast zrezygnować z zażywania produktu. Produkty nie mogą być stosowane przez kobiety w ciąży, matki karmiące i dzieci bez konsultacji lekarskiej. 

Informacje na temat substancji zawarte w Kompendium Wiedzy zostały przygotowane na zlecenie firmy ForMeds. ForMeds jest producentem suplementów diety, które mogą zawierać opisane substancje. Wybór prezentowanych składników jest wyborem subiektywnie przygotowanym przez ForMeds, mającym na celu m.in. wyjaśnienie czym są lub przybliżenie ich funkcji. Materiał został przygotowany zgodnie z najlepszą wiedzą, należytą starannością na podstawie źródeł naukowych. Jeśli nie znaleźli Państwo poszukiwanych informacji na temat innych substancji, prosimy o kontakt i przekazanie sugestii, które pozwolą wzbogacić niniejszy materiał. 

Opracowanie jest własnością firmy ForMeds. Kopiowanie lub rozpowszechnianie jest możliwe wyłącznie po otrzymaniu pisemnej zgody firmy ForMeds.