logo

Znaczenie kolagenu w diecie


Kolagen jednoznacznie kojarzy się ze skórą, a jego brak ze zmarszczkami. Jednak rola tego białka w organizmie jest dużo większa, ponieważ wpływa ono także na stawy czy kręgosłup. Z czasem produkcja kolagenu w ciele zmniejsza się, więc należy dostarczać go pod inną postacią.

Gdzie znaleźć kolagen?

Skóra zbudowana jest z tkanki łącznej, która zapewnia jej elastyczność oraz wytrzymałość. Jest to możliwe, dzięki włóknom kolagenowym, które mają największe znaczenie dla pięknego wyglądu cery. Niestety z biegiem czasu włókna kolagenowe są coraz słabsze, co jest przyczyną wiotczenia skóry oraz pojawienia się zmarszczek.

Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że kolagen zawarty jest również w pożywieniu. Większość jest bowiem przekonana, że tylko różnego rodzaju kremu mogą przywrócić skórze blask i jędrność. Jest dokładnie odwrotnie. O skórę na początku należy zadbać od środka, czyli stosując zbilansowaną dietę, którą można uzupełniać również właściwymi preparatami.

Chcąc dostarczyć kolagen i wzmocnić włókna kolagenowe warto sięgać po takie produkty i dania jak: galaretki z nóżek wieprzowych czy też owocowe, ryby w galarecie, golonki, podroby, ale też żelatynę spożywczą. Wiele osób unika tego rodzaju jedzenia, a to błąd, ponieważ dostarcza ono w naturalny sposób kolagen do organizmu.

Znaczenie kolagenu w organizmie człowieka

Niedobór kolagenu może mieć negatywne skutki dla funkcjonowania całego organizmu. Pogorszeniu ulega nie tylko wygląd skóry, ale również mogą pojawić się problemy z kręgosłupem, stawami czy poruszaniem się, co wynika ze zmniejszonej ilości kolagenu. Co więcej, ten rodzaj białka wpływa również na kondycję włosów i paznokci.

W związku z tym, że już w około 30 roku życia produkcja kolagenu znacząco spada, warto odpowiednio wcześniej zadbać o organizm. Dieta kolagenowa może z czasem znudzić się, a poza tym jedzenie jedynie mięsa nie jest do końca zdrowe. Ponadto pożywienie bogate w kolagen nie każdemu może odpowiadać. Właśnie dlatego jego ilości można skutecznie uzupełniać za pomocą odpowiedniej suplementacji. Niezbędne ilości tego białka dostarczane mogą być bowiem w postaci kapsułek lub proszku, dzięki czemu możliwe jest właściwe zadbanie o piękny wygląd skóry, a także prawidłowe funkcjonowanie stawów.