logo

Suplementy diety a aktywność fizyczna


Suplementy diety są wartościowym dodatkiem do codziennego menu. Dzięki nim możliwe jest uzupełnienie brakujących składników odżywczych. W szczególny sposób powinny o tym pamiętać osoby aktywne fizycznie.

Suplementy w sporcie – kiedy warto po nie sięgać?

Coraz więcej osób jest aktywnych fizycznie i chętnie biega czy ćwiczy na siłowni. To doskonały sposób, nie tylko, żeby utrzymać piękną sylwetkę, ale również zatroszczyć się o własne zdrowie. Duża dawka ruchu wpływa bowiem pozytywnie na funkcjonowanie całego organizmu oraz może zapobiegać niektórym chorobom.

Nie bez znaczenia jest również odpowiednio zbilansowane żywienie, które może być wspomagane suplementami diety. Dzięki stosowaniu właściwych preparatów możliwe jest uzupełnienie codziennej diety oraz dostarczenie brakujących wartości odżywczych. Jest to szczególnie ważne dla wszystkich osób, które zawodowo, ale też amatorsko uprawiają sport.

Sportowcy mają bowiem większe zapotrzebowanie na składniki mineralne, co wynika z dużego tempa przemiany biochemiczno-fizjologicznej w trakcie mocnego obciążenia fizycznego. W efekcie dochodzi do szybszej utraty wartościowych minerałów, co może niekorzystnie wpływać na zdrowie.

Właśnie dlatego w sytuacjach zwiększonego wysiłku fizycznego warto dodatkowo sięgać po suplementy diety, które wzmocnią organizm, stawy i dodadzą sił witalnych.

Jakie witaminy będą najlepsze dla aktywnych fizycznie?

Żeby suplementy diety spełniały swoje zadanie należy dobierać je według indywidualnych potrzeb oraz przeznaczenia. Tylko w ten sposób będą właściwie działać. Preparaty zalecane sportowcom to między innymi:

  • Witaminy z grupy B – im więcej energii jest wydatkowanej, tym zwiększa się zapotrzebowanie na te witaminy. Są niezwykle ważne w metabolizmie białek i węglowodanów.
  • Witamina E – wpływa na przyspieszenie regeneracji uszkodzonych komórek, a dodatkowo łagodzi skurcze mięśni oraz zmniejsza zmęczenie. Jako antyoksydant, witamina E niweluje skutki stresu oksydacyjnego, który powstaje w trakcie intensywnego wysiłku fizycznego.
  • Sód i potas – to makroskładniki, które wydalane są razem z potem, a wspomagają regenerację po treningu.
  • Kolagen - jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania kości i chrząstki, jest także naturalnym składnikiem budulcowym stawów.

To tylko kilka przykładów witamin i minerałów, które powinny być dostarczane w codziennej diecie każdego sportowca. Dzięki temu zostaną zaspokojone wszystkie potrzeby organizmu, który poddawany jest regularnemu wysiłkowi fizycznemu.