logo

Prawidłowy dobór probiotyków


Probiotyki to najprościej ujmując specjalnie wyselekcjonowane szczepy bakterii lub drożdży, które podawane w odpowiednich dawkach pozytywnie wpływają na organizm ludzki. Głównym założeniem stosowania probiotyków jest zmniejszenie lub wyeliminowanie ze środowiska jelitowego szkodliwych dla zdrowia bakterii i zastąpienie ich bakteriami pożytecznymi. Do prawidłowego działania probiotyku konieczny jest jego odpowiedni skład.

Kiedy stosować probiotyki?

Bakterie zawarte w probiotykach mają za zadanie dostać się do jelit i tam ich głównym celem jest zmiana środowiska bakteryjnego, które niekorzystnie wpływa na nasz stan zdrowia. Nie od dzisiaj przecież wiadomo, że jelita nie tylko są istotnym elementem układu pokarmowego, ale prawidłowe ich działanie wpływa na odporność całego organizmu. Probiotyki doskonale wspomagają antybiotykoterapię, są skutecznym narzędziem obrony przed alergiami, wspomagają leczenie infekcji intymnych, skracają również czas trwania biegunek.

Jakie probiotyki wybierać?

Dla najlepszych efektów należy stosować probiotyki z zawartością co najmniej 5 miliardów komórek bakteryjnych na dobę. Ilość komórek oznaczona na opakowaniu jest jako wartość CFU. Jeżeli natomiast przyjmujemy żywność wzbogaconą probiotykami, zawartość komórek bakteryjnych musi przekraczać 10 mld CFU. Probiotyki są bezpieczne dla dzieci. Oferowane są najczęściej jako proszek do przyrządzenia napoju. Dla odpowiedniego dostosowania probiotyku do wieku dziecka należy zapoznać się z etykietą. Warto również wiedzieć, że probiotyki najlepiej działają razem z prebiotykami. Są to węglowodany służące za pożywienie dla bakterii. Prebiotyki znaleźć można w produktach spożywczych, takich jak kasze, chleb pełnoziarnisty, a także cebuli, cykorii, itp.