logo

Porady dla sportowców – jak pozbyć się nadmiaru wody z organizmu?


Zatrzymywanie wody w organizmie, czyli tzw. retencja to częsty kłopot, pojawiający się u sportowców. Jest to przejściowy stan polegający na zatrzymaniu nadmiaru wody w organizmie. Sytuacja ta może przydarzyć się każdemu, niezależnie od prowadzonego trybu życia czy aktywności fizycznej. Istnieją jednak sprawdzone i proste metody na pozbycie się nadmiaru wody z organizmu.

Sportowcy – metody drastyczne

Zawodowi kulturyści, bokserzy czy inni sportowcy, dla których waga jest bardzo istotnym elementem, często stosują drastyczne metody pozbywania się nadmiaru wody z organizmu. Potrafią oni ograniczyć spożywanie płynów do minimalnych dawek dziennych, dodatkowo wymuszając nadmierną potliwość ciała, np. przez wielogodzinne korzystanie z sauny lub intensywne treningi cardio w nieoddychających ubraniach. Stosują również lewatywy lub duże ilości środków przeczyszczających, które pozwalają na pozbycie się z jelit nawet do 4 kilogramów niestrawionej żywności. Innym ekstremalnym sposobem na pozbycie się wody jest nagłe drastyczne ograniczenie spożywanych kalorii. Metody te, przynoszące bardzo szybki efekt, mogą doprowadzić do omdleń, odwodnienia, wahań nastroju, w skrajnych przypadkach nawet do zawału, przegrzania lub odwodnienia organizmu, a w konsekwencji do śmierci – dlatego nie powinny być stosowane.

Pozbywajmy się wody metodami bezpiecznymi

Pozostawmy zatem drastyczne metody i zajmijmy się bezpiecznymi dla zdrowia i co ważne, równie skutecznymi metodami usunięcia nadmiaru wody z organizmu.

  1. Podstawową, choć zakrawającą na absurd metodą jest… spożywanie dużych ilości wody. Jednak wystarczy spojrzeć na prosty mechanizm działania organizmu. Stałe nawadnianie organizmu nie uruchomi mechanizmu gromadzącego nadmiar wody.
  2. Sól. Jeden ze składników naszych potraw odpowiedzialny jest za zatrzymywanie wody w organizmie, który można z korzyścią dla walorów smakowych potraw odstawić i zastosować np. zioła. Potrawy będą smakowały lepiej, a poziom wody w organizmie wróci do normy.
  3. W jelitach dorosłego człowieka może znajdować się kilka kilogramów niestrawionych pokarmów. Wystarczy więc zwiększyć ilość błonnika w diecie, a znajdująca się w jelitach woda i resztki pokarmów zostaną w naturalny sposób wydalone.
  4. Herbaty ziołowe, które posiadają właściwości moczopędne, również doskonale regulują bilans wodny organizmu. Pokrzywa, skrzyp, pietruszka. Herbaty z liści tych roślin dają doskonałe efekty.
  5. Dbaj o optymalną długość snu. Odpowiednia ilość wypoczynku wpływa na gospodarkę hormonalną organizmu. Brak równowagi hormonalnej prowadzi wywołany brakiem snu również może doprowadzić do zatrzymywania wody.
  6. Wstań z kanapy i rusz się! Wysiłek fizyczny doskonale wpływa na regulację poziomu wody w organizmie. Ponadto wpływa pozytywnie na samopoczucie, dodatkowo przez rozszerzanie naczyń krwionośnych nerki są w stanie przyjąć i wydalić większe ilości płynów.

Jak widać, metod na usunięcie nadmiaru wody jest sporo. Jaką zatem metodę wybrać? Odpowiedź jest prosta. Stosujmy wszystkie bezpieczne metody.