logo

Mangan


Mangan to pierwiastek, który jest niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Można go znaleźć w sporych ilościach w goździkach, płatkach owsianych, produktach zbożowych z pełnego ziarna (zwłaszcza w chlebie żytnim razowym), suchych nasionach roślin strączkowych (głownie fasoli białej). Znaczne jego ilości są w owocach morza, kaszy gryczanej, orzechach- szczególnie piniowych, laskowych i włoskich oraz tofu. Z warzyw najwięcej manganu zawierają korzeń pietruszki, szpinak, jarmuż, kalafior i buraki, a z nasion i ziaren – ziarna słonecznika. Najbogatsze w mangan owoce to ananasy i morele, również te suszone. Ponadto mangan zawierają ryż brązowy, kakao, orzechy arachidowe, pestki dyni, gorzka czekolada, czarna i zielona herbata. Mangan jest dostępny w wielu różnych postaciach, w solach manganu (siarczan i glukonian) i chelatach manganu (asparaginian, pikolinian, fumaran, jabłczan, bursztynian, cytrynian, i amino chelat kwasu).

Funkcje manganu:

Mangan to bardzo ważny mikroelement, jego zawartość w naszym organizmie waha się między 10, a 20 mg. W największych ilościach można go znaleźć w wątrobie, mózgowiu, nerkach i trzustce. Odpowiada za prawidłową pracę układu nerwowego, a w połączeniu z wapniem ważny jest dla kobiet z zespołem napięcia przedmiesiączkowego, na które działa łagodząco. Ponadto jest składnikiem wielu enzymów, które biorą udział w procesie prawidłowego trawienia i wchłaniania węglowodanów, tłuszczów i białek oraz przyswajania przez organizm biotyny (witamina B7) i witaminy C. Pierwiastek ten przyczynia się również do prawidłowego funkcjonowania układu kostnego, dbając o odpowiednim jego poziom można uchronić się przed osteoporozą. Ludzie z zapaleniem stawów mają zwykle niskie poziomy SOD (przeciwutleniacz, który pomaga chronić stawy przed uszkodzeniem podczas stanu zapalnego). Niektórzy eksperci są zdania, że mangan może zwiększyć poziom SOD, ale nie ma żadnego dowodu na to, że pomaga w leczeniu zapalenia stawów. Niektóre badania kliniczne sugerują, że u osób z reumatoidalnym zapaleniem kości i stawów mangan wraz z glukozaminą może zmniejszać ból. Mangan wywiera duży wpływ na poziom libido i sprawność seksualną, a także na płodność. Spełnia ważną rolę w produkcji tyroksyny, czyli nieaktywnej formy hormonów tarczycy. Jest również pierwiastkiem, który stanowi tarczę obronną organizmu przed wolnymi rodnikami oraz ułatwia wchłanianie i magazynowanie żelaza.
Niedobór manganu może prowadzić do zaburzeń w tolerancji glukozy i metabolizmie cholesterolu. Występowanie jego niedoboru u kobiet w okresie ciąży może doprowadzić do uszkodzenia błędnika u płodu.

Mangan:

- przyczynia się do utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego,
- przyczynia się do utrzymania zdrowych kości,
- pomaga w prawidłowym tworzeniu tkanek łącznych,
- pomaga w ochronie komórek przed stresem oksydacyjnym.

Wskazania do suplementacji manganu:

- choroby układu kostnego,
- choroby układu krążenia,
- osłabiona siła mięśniowa,
- osłabiona odporność,
- problemy z płodnością,
- u osób chcących poprawić, utrzymać funkcje umysłowe.

Źródła:

1) Bendich A. The potential for dietary supplements to reduce premenstrual syndrome (PMS) symptoms. J Am Coll Nut. 2000;
2) ConsumerLab.com 2001. Some supplements for arthritis may exceed newly released safe intake levels for manganese [news release]. PR Newswire; January 29, 2001;
3) Das A, Hammad TA. Combination of glucosamine and chondroitin in knee OA.Osteoarthritis Cartilage. 2000;
4) Daroff. Bradley's Neurology in Clinical Practice, 6th ed. Philadelphia, PA: Saunders, An Imprint of Elsevier; 2012;
5) Institute of Medicine. Dietary Reference Intakes for Vitamin A, Vitamin K, Arsenic, Boron, Chromium, Copper, Iodine, Iron, Manganese, Molybdenum, Nickel, Silicon, Vanadium, and Zinc. Washington, DC: National Academy Press; 2001;
6) Kazi TG, Afridi HI, Kazi N, Jamali MK, et al. Copper, chromium, manganese, iron, nickel, and zinc levels in biological samples of diabetes mellitus patients. Biol Trace Elem Res. 2008;
7) Menezes-Filho JA, Novaes Cde O, Moreira JC, et al. Elevated manganese and cognitive performance in school-aged children and their mothers. Environ Res. 2011;
8) Odabasi E, Turan M, Aydin A, et al. Magnesium, zinc, copper, manganese, and selenium levels in postmenopausal women with osteoporosis. Can magnesium play a key role in osteoporosis? Ann Acad Med Singapore. 2008;
9) Palacios C. The role of nutrients in bone health, from A to Z. Crit Rev Food Sci Nutr. 2006;
10) Sarban S, Isikan UE, Kocabey Y, et al. Relationship between synovial fluid and plasma manganese, arginase, and nitric oxide in patients with rheumatoid arthritis. Biol Trace Elem Res. 2007;
11) Shamberger RJ. Calcium, magnesium, and other elements in the red blood cells and hair of normals and patients with premenstrual syndrome. Biol Trace Elem Res. 2003;
12) Son EW, Lee SR, Choi HS, et al. Effects of supplementation with higher levels of manganese and magnesium on immune function. Arch Pharm Res. 2007;
13) Whelan AM, Jurgens TM, Bowles SK. Natural health products in the prevention and treatment of osteoporosis: systematic review of randomized controlled trials. Ann Pharmacother. 2006;
14) Zota AR, Ettinger AS, Bouchard M, et al. Maternal blood manganese levels and infant birth weight. Epidemiology. 2009;

Opracowanie jest własnością firmy FORMEDS Sp. z o. o. Kopiowanie lub rozpowszechnianie jest możliwe wyłącznie po otrzymaniu pisemnej zgody firmy FORMEDS Sp. z o. o.