logo

Luteina


Luteina należy do karotenoidów. Ich najważniejszą cechą jest działanie antyoksydacyjne wobec reaktywnych form tlenu, jak i wolnych rodników. Dzięki tej właściwości karotenoidy chronią organizm przed wieloma ciężkimi, przewlekłymi chorobami. Karotenoidy to szeroko rozpowszechnione, polienowe barwniki roślinne. Ludzie i zwierzęta nie posiadają zdolności syntetyzowania karotenoidów, dlatego też muszą być one dostarczane do organizmu człowieka z pożywieniem lub w postaci preparatów farmaceutycznych Do roślin bogatych w karotenoidy należą jarmuż, szpinak, czerwona papryka, pomidory czy marchew.

Funkcje Luteiny:

Stosowanie diety bogatej w luteinę oraz zeaksantynę zapobiega powstaniu zaćmy i zwyrodnieniu plamki żółtej. Plamka żółta siatkówki oka umożliwia widzenie centralne i jest odpowiedzialna za ostrość widzenia. Luteinę i zeaksantynę odnaleziono w siatkówce i soczewce oka, gdzie są widoczne jako żółty pigment. To prawdopodobnie one są odpowiedzialne za ochronę oka przed promieniowaniem słonecznym oraz oksydacyjnymi uszkodzeniami powodowanymi przez procesy starzenia się. Uważa się, że ich działanie opiera się na 2 mechanizmach; jako antyoksydantu oraz filtru niebieskiego promieniowania, który jest odpowiedzialny za uszkodzenia fotoreceptorów i nabłonka barwnikowego siatkówki (2). Badania nad suplementacją luteiną i zeaksantyną wskazują na poprawę w wydajności widzenia ludzkiego oka (3). Luteina gromadzi się także w skórze. Z badań wynika, że luteina może odgrywać ważną rolę w zachowaniu jej zdrowia, stanowi bowiem barierę, która spowalnia utratę wilgotności skóry. Luteina i zeaksantyna mogą również chronić przed chorobami skóry związanymi z nadmiernym wpływem promieniowania ultrafioletowego, działając jak naturalny filtr przeciwsłoneczny (2).

Luteina:

- zapobiega powstaniu zaćmy i zwyrodnieniu plamki żółtej,
- zwiększa ochronę oczu i skóry przed działaniem promieni słonecznych,
- zwiększa wydajność widzenia.

Wskazania do suplementacji luteiny:

- praca w warunkach sztucznego oświetlenia,
- praca przy komputerze,
- wady wzroku,
- u osób starszych,
- częste chodzące do solarium oraz przebywanie na słońcu,
- dieta uboga w warzywa i owoce, a także nadużywanie mocnej kawy i herbaty oraz palenie tytoniu,
- genetycznie uwarunkowanie zagrożenie jaskrą lub zaćmą. Zaleca się przyjmowanie luteiny również w retinopatii cukrzycowej oraz nadciśnieniowej i przy alergicznym zapaleniu spojówek.

Źródła:

1) Hamułka J., Wawrzyniak A.: Karotenoidy w suplementach diety. „Probl Hig Epidemiol” 2011, nr 92;
2) GryszczyńskaA., GryszczyńskaB., Opala B.: Karotenoidy. Naturalne źródła, biosynteza, wpływ na organizm ludzki. „Borgis - Postępy Fitoterapii” 2011, nr 2;
3) Szostak W. B., Szostak- Węgierek D.: Żywienie w profilaktyce zwyrodnienia plamki żółtej. „Przegląd Lekarski” 2008, nr 65;

Opracowanie jest własnością firmy FORMEDS Sp. z o. o. Kopiowanie lub rozpowszechnianie jest możliwe wyłącznie po otrzymaniu pisemnej zgody firmy FORMEDS Sp. z o. o.