logo

Lecytyna


Lecytyna jest naturalną mieszaniną fosfolipidów - związków tłuszczowych znajdujących się w każdej komórce naszego ciała. Najwięcej jest jej w mózgu, wątrobie, nerkach oraz szpiku kostnym. Naturalnym źródłem lecytyny są: ziarna słonecznika, żółtko jaja kurzego, wątroba, soja, rzepak, orzechy ziemne, kiełki pszenicy, pieczywo pełnoziarniste.

Funkcje lecytyny:

Działanie lecytyny jest wszechstronne i dotyczy czterech zasadniczych obszarów funkcjonowania naszego organizmu: układu nerwowego, pokarmowego, odpornościowego oraz układu krążenia. Układ nerwowy jest pobudzany przez cholinę, która jest składnikiem lecytyny. Ułatwia ona zapamiętywanie, uczenie się, polepsza zdolność koncentracji, pomaga w stanach depresyjnych i hamuje rozwój demencji starczej. Cholina jest potrzebna do produkcji neuroprzekaźnika- acetylocholiny,  jest składnikiem błon komórkowych i jest niezbędna do wytwarzania i utrzymania w dobrym stanie osłonek mielinowych, które chronią komórki nerwowe. Lecytyna bierze udział w wielu procesach przemiany materii. Wspomaga przenikanie przez błony komórkowe tłuszczów i innych ważnych substancji odżywczych. Uczestniczy w ich trawieniu oraz zapobiega gromadzeniu się w miejscach, które są niekorzystne dla zdrowia. Chroni ściany żołądka, przeciwdziała marskości wątroby i usprawnia jej funkcje trawienne. Znacząco zmniejsza ryzyko powstawania kamieni żółciowych. Wspomaga także przyswajanie witamin przez organizm oraz wzmacnia efekt ich działania. Lecytyna bierze również udział w procesach odpornościowych. Zwiększa aktywność grasicy, czyli gruczołu dokrewnego, który reguluje odporność komórkową. Wspomaga też walkę z toksynami pochodzącymi ze środowiska. Jeśli chodzi o układ krążenia, lecytyna usprawnia transport tłuszczu w ścianach tętnic. Odgrywa istotną rolę w gospodarce cholesterolem, poprawia jego rozpuszczalność i usuwanie z tkanek. Mając zdolność obniżania poziomu złego cholesterolu- LDL oraz podwyższania dobrego- HDL, zmniejsza tym samym ryzyko wystąpienia miażdżycy i związanych z nią chorób sercowo-naczyniowych.

Lecytyna:

- przyczynia się do utrzymania prawidłowego metabolizmu homocysteiny,
- przyczynia się do utrzymania prawidłowego metabolizmu tłuszczów,
- pomaga w prawid­łowym funkcjonowaniu wątroby.

Wskazania do suplementacji lecytyny:

- przy zwiększonym wysiłku umysłowym,
- dla poprawy pamięci,
- wsparcie wątroby i pęcherzyka żółciowego,
- przy stanach depresyjnych,
- przy skłonności do kamicy pęcherzyka żółciowego,
- przy chorobach sercowo-naczyniowych (obniżanie poziomu cholesterolu),
- przy zaburzeniach pracy układu nerwowego (np. stwardnienie rozsiane),
- w okresie ciąży i laktacji.

Źródła:
1) Gawęcki J., Hryniewiecki L. red.: Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu. PWN, 2008;
2) Murry M.T. Encyklopedia of Nutritional Suplements, Prima Publishing 1996;
3) Iwata T., Kimura Y., Tsutsumi K., Furukawa Y., Kimura S. The effect of various phospholipids on plasma lipoproteins and liver lipids in hypercholesterolemic rats. „Journal of Nutritional Science and Vitaminology”. 1993; 
4) Iwata T., Kimura Y., Tsutsumi K., Furukawa Y., Kimura S. The effect of various phospholipids on plasma lipoproteins and liver lipids in hypercholesterolemic rats. „Journal of Nutritional Science and Vitaminology”. 1993;

Opracowanie jest własnością firmy FORMEDS Sp. z o. o. Kopiowanie lub rozpowszechnianie jest możliwe wyłącznie po otrzymaniu pisemnej zgody firmy FORMEDS Sp. z o. o.