logo

Witamina B6


Witamina B6 jest niezbędnym koenzymem w wielu procesach organizmu, m.in. w metabolizmie aminokwasów, kwasów tłuszczowych, węglowodanów, hormonów i cholesterolu oraz syntezie neuroprzekaźników, hemoglobiny i kwasów tłuszczowych. Źródłem witaminy B6 są: ziemniaki, otręby pszenne, zarodki pszenne, mięso z piersi indyka, wątroba wieprzowa i wołowa, makrela, łososie, fasola biała, kasza gryczana, soja.

Funkcje witaminy B6:

Witamina B6, inaczej pirydoksyna, jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Po spożyciu jest wchłaniana z przewodu pokarmowego i magazynowana głównie w mięśniach i wątrobie. Jest ona bardzo ważnym koenzymem w wielu procesach, m.in. w metabolizmie aminokwasów, kwasów tłuszczowych, węglowodanów, hormonów i cholesterolu. Witamina B6 jest potrzebna do utrzymania prawidłowej równowagi hormonalnej. Stwierdzono, że witamina B6 obniża poziom estrogenu we krwi. Na tej postawie można wnioskować, że jest to ważna cecha w leczeniu zespołu napięcia przedmiesiączkowego, zwłaszcza stanów rozdrażnienia, depresji, wzdęcia, obrzmienia piersi i trądziku. Pirydoksyna jest potrzebna dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego, bierze udział w produkcji neuroprzekaźników takich jak serotonina, dopamina i noradrenalina. Ma również wpływ na ciśnienie krwi, skurcze mięśni i pracę serca, podnosi nawet odporność organizmu, gdyż uczestniczy w tworzeniu przeciwciał. Niedobór witaminy B6 powoduje wzrost homocysteiny we krwi, która przyczynia się do uszkodzeń ścianek naczyń krwionośnych przez wolne rodniki. Podwyższony poziom tego aminokwasu jest również jednym z głównych czynników ryzyka chorób serca. Niedobór witaminy B6 doprowadza także do zmian zapalnych skóry i błony śluzowej jamy ustnej. Konsekwencją jej niskiego poziomu w organizmie mogą być zmiany w układzie nerwowym objawiające się depresją, obniżeniem nastoju, bezsennością itp., zwiększona podatność na infekcje, niedokrwistość makrocytarna (niedobarwliwa) i kamica nerkowa.

Witamina B6:

- pomaga w prawidłowej syntezie cysteiny,
- przyczynia się do utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego,
- pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego,
- pomaga w utrzymaniu prawidłowego metabolizmu homocysteiny,
- przyczynia się do utrzymania prawidłowego metabolizmu białka i glikogenu,
- pomaga w utrzymaniu prawidłowych funkcji psychologicznych,
- pomaga w prawidłowej produkcji czerwonych krwinek,
- pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego,
- przyczynia się zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia,
- przyczynia się do regulacji aktywności hormonalne.

Wskazania do suplementacji witaminy B6:

-przy podwyższonym poziomie estrogenu we krwi,
-przy zwiększonym wysiłku umysłowym,
-zmęczenie, stres,
-przy zaburzonym metabolizmie homocysteiny.

Źródła:

1) Gawęcki J. red.: Witaminy. Wydawnictwo AR w Poznaniu, 2002;
2) Gawęcki J., Hryniewiecki L. red.: Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu. PWN, 2008;

Opracowanie jest własnością firmy FORMEDS Sp. z o. o. Kopiowanie lub rozpowszechnianie jest możliwe wyłącznie po otrzymaniu pisemnej zgody firmy FORMEDS Sp. z o. o.