logo

Miedź


Miedź to niezbędny składnik wielu enzymów biorących udział w przemianach tlenu. W organizmie człowieka znajduje się ok. 70mg miedzi. Wchłanianie miedzi z przeciętnej diety jest na poziomie 50%. Pierwiastek ten wchłaniany jest w dwunastnicy, żołądku i w jelicie grubym. Dzienne zapotrzebowanie u dorosłego człowieka wynosi 0,9mg (4). Stopień przyswajania miedzi zależy od kilku czynników, np. od diety oraz postaci chemicznej miedzi. Najlepszym źródłem miedzi w żywności są: wątroba, zarodki i otręby pszenne, kakao, nasiona słonecznika. Miedź jest mniej przyswajana z diety zawierającej głównie białka roślinne niż z diety bogatej w białka zwierzęce. Niektóre pierwiastki (cynk, kadm), kwas askorbinowy, siarczki oraz produkty takie jak surowe mięso mogą obniżać przyswajalność miedzi.

Funkcje miedzi:

Miedź jest niezbędna do syntezy hemu w organizmie i metabolizmu żelaza. Jest odpowiedzialna za tworzenie wiązań krzyżowych w kolagenie i elastynie, w utrzymaniu struktury keratyny oraz w syntezie barwnika włosów i skóry (1). Ochrania także organizm przed wolnymi rodnikami. Miedź jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Niedobory miedzi występują rzadko i są mało charakterystyczne. Głębsze niedobory mogą się objawiać nieprawidłowościami w tkance łącznej, które mają niekorzystny wpływ na układ krwionośny i kostny (1). Może występować zwiększona podatność na infekcje oraz anemia, która wywołana jest przez wadliwe wykorzystanie żelaza (4). Przemiany miedzi są związane z przemianami żelaza, niedoborowi miedzi w organizmie towarzyszy spadek hemoglobiny, dlatego często jest mylony z niedoborami żelaza.

Miedź:

- pomaga w utrzymaniu prawidłowego stanu tkanek łącznych,
- przyczynia się do utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego,
- pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego,
- pomaga w utrzymaniu prawidłowej pigmentacji włosów,
- pomaga w prawidłowym transporcie żelaza w organizmie,
- pomaga w utrzymaniu prawidłowej pigmentacji skóry,
- pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego,
- pomaga w ochronie komórek przed stresem oksydacyjnym.

Wskazania do suplementacji miedzi:

- niedokrwistość,
- pękanie naczyń krwionośnych,
- obniżona pigmentacja włosów,
- zwiększona podatność na infekcje,

Źródła:

1) Brzozowska A. red.: Składniki mineralne w żywieniu człowieka, Wydawnictwo AR w Poznaniu 2002;
2) Gawęcki J., Hryniewiecki L. red.: Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu. PWN, 2008;
3) Gawęcki J. red.: Witaminy. Wydawnictwo AR w Poznaniu, 2002;
4) Jarosz M. red.: Normy żywienia dla populacji polskiej- nowelizacja. Wydawca Instytut Żywności i żywienia. Warszawa 2012;

Opracowanie jest własnością firmy FORMEDS Sp. z o. o. Kopiowanie lub rozpowszechnianie jest możliwe wyłącznie po otrzymaniu pisemnej zgody firmy FORMEDS Sp. z o. o.