logo

Witamina B1


Witamina B1 (tiamina) jest witaminą rozpuszczalną w wodzie. Jest niezbędnym koenzymem, który odgrywa ważną rolę w metabolizmie energetycznym. Najwyższa zawartość tiaminy w pożywieniu występuje w mięsie wieprzowym i jego przetworach, a wśród produktów pochodzenia roślinnego w kaszy i nasionach roślin strączkowych. Dzienne zapotrzebowanie u dorosłego człowieka wynosi 1,1-1,3mg(2). Największe ilości witaminy B1 gromadzone są w sercu, wątrobie, mózgu i nerkach. W diecie pozbawionej tiaminy zapasy ustrojowe mogą być wykorzystane w ciągu 2 tygodni a nawet szybciej. Tiamina jest szybko resorbowana w jelitach, jednak nie jest ona magazynowana w organizmie, a jej nadmiar usuwany jest przez nerki.

Funkcje witaminy B1:

Witamina B1 pełni szczególnie ważną rolę w regeneracji i czynnościach układu nerwowego. Suplementacja witaminy B1 daje korzyść w zapobieganiu pogorszeniu funkcji umysłowych i dysfunkcji nerwowych, ale także wykazuje właściwości naprawcze w przypadku zaburzeń wynikających z nieprawidłowego poziomu acetylocholiny. Witamina B1 współdziała z tyroksyną i insuliną oraz pobudza wydzielanie hormonów gonadotropowych. Tiamina reguluje gospodarkę wapniową, odpowiada za regulacje skurczu mięśni oraz za wytwarzanie energii w komórkach mięśniowych. Alkohol, teina z mocnej herbaty oraz leki zobojętniające sok żołądkowy zmniejszają wchłanianie witaminy B1 (4). Niedobory występują przy złym odżywianiu oraz w wypadku alkoholizmu. W niektórych surowych rybach znajduje się tiaminaza, która rozkłada witaminę B1. Długotrwały niedobór tiaminy może prowadzić do choroby beri-beri, która charakteryzuje się zmianami w układzie nerwowym i sercowo-naczyniowym. Niektóre witaminy takie jak B2, B3, C, E oraz składniki minerale takie jak mangan i magnez wpływają na zwiększenie przyswajalności tiaminy. O witaminie B1 mówi się, że działa odstraszająco na komary i inne owady. Tiamina ma charakterystyczny zapach, jeżeli zażywa się ją w dużych dawkach zapach ten wydzielany jest przez pory skórne, nie jest on wyczuwalny dla człowieka lecz może odwodzić owady.

Witamina B1:

- przyczynia się do utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego,
- pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego,
- pomaga w utrzymaniu prawidłowych funkcji psychologicznych,
- pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu serca.

Wskazania do suplementacji witaminy B1:

- zaburzenia obwodowego układu nerwowego,
- utrata łaknienia,
- choroba beri-beri,
- alkoholizm.

Źródła:

1) Gawęcki J., Hryniewiecki L. red.: Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu. PWN, 2008;
2) Jarosz M. red.: Normy żywienia dla populacji polskiej- nowelizacja. Wydawca Instytut Żywności i żywienia. Warszawa 2012;
3) Gawęcki J. red.: Witaminy. Wydawnictwo AR w Poznaniu, 2002;
4) Nauka o chorobach wewnętrznych. Zaburzenia przemiany materii IV, Witold Orłowski; PZWL, 1991;

Opracowanie jest własnością firmy FORMEDS Sp. z o. o. Kopiowanie lub rozpowszechnianie jest możliwe wyłącznie po otrzymaniu pisemnej zgody firmy FORMEDS Sp. z o. o.