logo

Witamina B7 (Biotyna)


Witamina B7 (biotyna, witamina H) jest heterocyklicznym związkiem organicznym, należącym do witamin rozpuszczalnych w wodzie, w którego skład wchodzi pierścień tiofenowy i imidazolowy, do których dołączony jest boczny łańcuch kwasu walerianowego. Biotyna występuje w postaci różnych izomerów, jednak jedynie d-biotyna jest formą aktywną biologicznie w organizmie człowieka. Zalecane dzienne spożycie biotyny dla osoby dorosłej wynosi ok. 30 µg. (1) Jest ona powszechnie dostępna w różnych produktach spożywczych, zarówno w stanie wolnym, np. w mleku i warzywach, jak i w formie połączeń z białkami – w mięsie lub drożdżach. Produktami najbardziej bogatymi w biotynę są: wątroba, grzyby, mąka sojowa, wyciąg z drożdży czy kalafior. Przyjęto, że biotyna w postaci wolnej jest przyswajalna w lepszym stopniu niż w formie związanej.

Funkcje:

Biotyna stanowi grupę prostetyczną enzymów z grupy karboksylaz. Jako koenzym karboksylaz: pirogronianowej i acetylo-CoA uczestniczy w glukoneogenezie i syntezie kwasów tłuszczowych. Natomiast jako składnik propionylo-CoA oraz β-metylokrotonylo-CoA bierze udział w przemianach metabolicznych związków propionowych oraz reakcjach katabolicznych aminokwasów. Biotyna wykazuje również wpływ na właściwe funkcjonowanie włosów i skóry. Istotne jest również, że wraz z witaminą K, uczestniczy w syntezie protrombiny, czyli substancji odpowiedzialnej za krzepnięcie krwi. Niedobór witaminy H może prowadzić do odczuwania znużenia, spadku apetytu, rumienia, łuszczycy, niedokrwistości czy też do podwyższenia poziomu cholesterolu we krwi.

Witamina B7:

- przyczynia się do utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego,
- pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego,
- przyczynia się do utrzymania prawidłowego metabolizmu makroskładników odżywczych,
- pomaga w utrzymaniu prawidłowych funkcji psychologicznych,
- pomaga zachować zdrowe włosy,
- pomaga w utrzymaniu prawidłowego stanu błon śluzowych,
- pomaga zachować zdrową skórę.

Wskazania do suplementacji:

- łuszczycowe zmiany skóry, wysuszenie i przebarwienie skóry,
- podwyższony poziom cholesterolu we krwi,
- bóle mięśniowe,
- osłabienie, apatia,
- osoby żywione pozajelitowo,
- osoby z hiperglikemią i opornością na insulinę.

Źródła:

1) Jarosz M. Red. : Normy żywienia populacji polskiej, IŻŻ, 2012;
2) Gawęcki J., Hryniewiecki L. red.: Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu. PWN, 2008;
3) Gawęcki J. red.: Witaminy. Wydawnictwo AR w Poznaniu, 2002;
4) Brzozowska A. red. : Składniki mineralne w żywieniu człowieka. Wydawnictwo AR w Poznaniu, 2002;

Opracowanie jest własnością firmy FORMEDS Sp. z o. o. Kopiowanie lub rozpowszechnianie jest możliwe wyłącznie po otrzymaniu pisemnej zgody firmy FORMEDS Sp. z o. o.