logo

Witamina B7 (Biotyna)


Witamina B7 (biotyna, witamina H) jest heterocyklicznym związkiem organicznym, należącym do witamin rozpuszczalnych w wodzie, w którego skład wchodzi pierścień tiofenowy i imidazolowy, do których dołączony jest boczny łańcuch kwasu walerianowego. Biotyna występuje w postaci różnych izomerów, jednak jedynie d-biotyna jest formą aktywną biologicznie w organizmie człowieka. Zalecane dzienne spożycie biotyny dla osoby dorosłej wynosi ok. 30 µg. (1) Jest ona powszechnie dostępna w różnych produktach spożywczych, zarówno w stanie wolnym, np. w mleku i warzywach, jak i w formie połączeń z białkami – w mięsie lub drożdżach. Produktami najbardziej bogatymi w biotynę są: wątroba, grzyby, mąka sojowa, wyciąg z drożdży czy kalafior. Przyjęto, że biotyna w postaci wolnej jest przyswajalna w lepszym stopniu niż w formie związanej.

Funkcje:

Biotyna stanowi grupę prostetyczną enzymów z grupy karboksylaz. Jako koenzym karboksylaz: pirogronianowej i acetylo-CoA uczestniczy w glukoneogenezie i syntezie kwasów tłuszczowych. Natomiast jako składnik propionylo-CoA oraz β-metylokrotonylo-CoA bierze udział w przemianach metabolicznych związków propionowych oraz reakcjach katabolicznych aminokwasów. Biotyna wykazuje również wpływ na właściwe funkcjonowanie włosów i skóry. Istotne jest również, że wraz z witaminą K, uczestniczy w syntezie protrombiny, czyli substancji odpowiedzialnej za krzepnięcie krwi. Niedobór witaminy H może prowadzić do odczuwania znużenia, spadku apetytu, rumienia, łuszczycy, niedokrwistości czy też do podwyższenia poziomu cholesterolu we krwi.

Witamina B7:

- przyczynia się do utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego,
- pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego,
- przyczynia się do utrzymania prawidłowego metabolizmu makroskładników odżywczych,
- pomaga w utrzymaniu prawidłowych funkcji psychologicznych,
- pomaga zachować zdrowe włosy,
- pomaga w utrzymaniu prawidłowego stanu błon śluzowych,
- pomaga zachować zdrową skórę.

Źródła:

1) Jarosz M. Red. : Normy żywienia populacji polskiej, IŻŻ, 2012;
2) Gawęcki J., Hryniewiecki L. red.: Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu. PWN, 2008;
3) Gawęcki J. red.: Witaminy. Wydawnictwo AR w Poznaniu, 2002;
4) Brzozowska A. red. : Składniki mineralne w żywieniu człowieka. Wydawnictwo AR w Poznaniu, 2002;

-----------------------

Niniejszy materiał nie stanowi zaleceń dietetycznych lub lekarskich. Przed rozpoczęciem suplementacji diety zaleca się kontakt z lekarzem, farmaceutą lub dietetykiem. Przyjmowanie suplementów diety nie powinno zastępować zdrowego trybu życia oraz zróżnicowanej diety. Suplementy diety mają na celu uzupełnienie ewentualnych niedoborów w diecie, nie są produktami leczniczymi. Nie należy stosować produktów w przypadku uczulenia na którykolwiek ze składników. Nie należy stosować produktów w przypadku przyjmowania środków leczniczych. Jednoczesne ich przyjmowanie należy poprzedzić konsultacją z lekarzem lub farmaceutą. W przypadku wystąpienia działań niepożądanych należy natychmiast zrezygnować z zażywania produktu. Produkty nie mogą być stosowane przez kobiety w ciąży, matki karmiące i dzieci bez konsultacji lekarskiej. 

Informacje na temat substancji zawarte w Kompendium Wiedzy zostały przygotowane na zlecenie firmy ForMeds. ForMeds jest producentem suplementów diety, które mogą zawierać opisane substancje. Wybór prezentowanych składników jest wyborem subiektywnie przygotowanym przez ForMeds, mającym na celu m.in. wyjaśnienie czym są lub przybliżenie ich funkcji. Materiał został przygotowany zgodnie z najlepszą wiedzą, należytą starannością na podstawie źródeł naukowych. Jeśli nie znaleźli Państwo poszukiwanych informacji na temat innych substancji, prosimy o kontakt i przekazanie sugestii, które pozwolą wzbogacić niniejszy materiał. 

Opracowanie jest własnością firmy ForMeds. Kopiowanie lub rozpowszechnianie jest możliwe wyłącznie po otrzymaniu pisemnej zgody firmy ForMeds.