logo

Witamina B5 (Kwas pantotenowy)


Witamina B5 (kwas pantotenowy) jest zbudowana z β-alaniny i kwasu pantoinowego. Jego naturalnie występująca forma to kwas d-pantotenowy. Ponieważ jest on niestały chemicznie, w przemyśle farmaceutycznym stosuje się sole wapniowe lub formę alkoholową (pantenol) które są przekształcane w organizmie w wolny kwas pantotenowy. Witamina B5 występuje w wielu produktach spożywczych np w drożdżach, mięsie czy zielonych warzywach liściastych i jest syntetyzowana przez florę jelitową. W roztworach kwaśnych i alkalicznych oraz pod wpływem ciepła ulega zniszczeniu. Szacuję się, że straty witaminy B5 podczas gotowania mogą wynosić 50% a w czasie przetwarzania żywności nawet do 80%. Z pokarmu wchłania się 40-60% kwasu pantotenowego. Jest on uwalniany z koenzymu A w jelicie cienkim i ponownie resyntetyzowany w tkankach. W erytrocytach występuje w postaci koenzymu A, natomiast w surowicy krwi jako kwas pantotenowy. 

Funkcje witaminy B5:

Jako składnik koenzymu A, kwas pantotenowy bierze udział w metabolizmie białek, tłuszczu i węglowodanów. Uczestniczy w syntezie hormonów, cholesterolu, neurotransmiterów, fosfolipidów czy przeciwciał a ponadto bierze udział w przenoszeniu grup acylowych w syntezie kwasów tłuszczowych. Podnosi także odporność błon śluzowych, regeneruje komórki skóry i wspomaga pigmentację włosów (3). Zalecana dzienna dawka dla osób dorosłych wynosi średnio 5 mg. Nie obserwuje się klinicznych niedoborów witaminy B5, jednak w ekperymentalnym niedoborze u ludzi występuje objaw "palących stóp", zmęczenie i zaburzenia snu oraz dolegliwości przewodu pokarmowego. Według najnowszych badań u osób w wieku podeszłym, alkoholików, kobiet stosujących antykoncepcję lub osób z zaburzeniami przewodu pokarmowego mogą wystąpić biochemiczne niedobory kwasu pantetonowego (1). Dotychczas nie stwierdzono toksyczności tej witaminy.

Witamina B5:

- przyczynia się do utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego,
- przyczynia się do prawidłowej syntezy i metabolizmu hormonów steroidowych, witaminy D i niektórych neuroprzekaźników,
- przyczynia się do zmniejszenia zmęczenia i znużenia,
- pomaga w utrzymaniu sprawności umysłowej na prawidłowym poziomie.

Wskazania do suplementacji:

- podrażnienia, rany na skórze,
- osłabienie, bóle brzucha i głowy,
- osłabienie refleksu,
- zaburzenia w pigmentacji włosów,
- zmniejszona odporność.

Źródła:
1) Gawęcki J., Hryniewiecki L. red.: Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu. PWN, 2008;
2) Jarosz M. red.: Normy żywienia dla populacji polskiej- nowelizacja. Wydawca Instytut Żywności i żywienia. Warszawa 2012
3) Gawęcki J. red.: Witaminy. Wydawnictwo AR w Poznaniu, 2002;

Opracowanie jest własnością firmy FORMEDS Sp. z o. o. Kopiowanie lub rozpowszechnianie jest możliwe wyłącznie po otrzymaniu pisemnej zgody firmy FORMEDS Sp. z o. o.